Ook zwemmen leer je...

... niet van een website.

Er een boek over lezen (of schrijven) is één ding. Maar hoe zorg je (als manager) dat je mensen zich niet alleen op de inhoud, maar ook op de klantrelatie letten? Of hoe zorg je (als professional) dat je op een niet-opdringerige en plezierige manier zorgt voor structureel meer en leuke opdrachten?

Uiteraard helpen we je er graag bij. Dreamfactory verzorgt met veel plezier incompany trajecten die ervoor zorgen dat professionals de rol van vertrouwde adviseur nemen.

Maar als je zelf aan de slag wilt, hoe pak je dat aan?

Het gaat om bewustworden en kiezen. De eerste stap is om bewust te worden welke vaardigheid je precies beter wilt leren. Je kunt daarbij gebruik maken van het overzichtsplaatje op pagina 18 van Leidingnemen.

Daarna is het toverwoord: oefenen. Liefst met een groep collega's samen. Daarbij hebben we de volgende tips:

  • Kies één onderwerp, bijvoorbeeld reageren op koopsignalen, en oefen daarmee voordat je het volgende onderwerp oppakt. Liever weinig goed oefenen, dan alles weinig.
  • Maak je eigen checklist bij het onderwerp dat je oefent. Zo maak je de stap van onbewust onbekwaam naar (eerst nog) bewust onbekwaam.
  • Vraag een collega in de huid van een (on)bekende klant te kruipen, en voer het gesprek. Kijk wat werkt en wat niet.
  • Het doel van oefenen is dat het niet in één keer goed gaat! Als alles wel goed zou gaan, dan kon je het al, en had je niet hoeven oefenen. Dus geniet en leer van je fouten.
  • Zorg voor opvolging in de praktijk (let op managers!). Hoe ging het in de praktijk? Vier je successen.